• Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2019 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier

Caracteristicile alegerilor prezidențiale din România

October 31, 2019

Photo source: digi24.ro

În scurt timp, pe data de 10 noiembrie 2019, cetățenii români cu drept de vot vor merge la urne pentru a-și exprima opțiunile electorale în primul tur al alegerilor prezidențiale.

 

În vederea conturării unui cadru prielnic informării conaționaților mei, am decis să descriu în câteva rânduri campania electorală premergătoare scrutinului anterior menționat (este utilizată o definiție lato sensu a alegerilor care include și perioada de campanie electorală).

Prin urmare, acestea sunt principalele caracteristici ale alegerilor prezidențiale (implicit ale candidaților) din România:

 

(1) 90% din candidați discută exclusiv despre și promit în mod incongruent că vor face schimbări care depășesc atribuțiile constituționale ale Președintelui (discursul multora este aidoma unei alocuțiuni pe care o livrează candidatul la funcția de prim-ministru);

 

(2) nu se organizează dezbateri între candidații din primul tur de scrutin (arareori vedem câte doi candidați invitați la anumite emisiuni TV ce încropesc o așa-zisă "dezbatere electorală"); in concreto, avem acces doar la ceea ce dorește fiecare candidat să livreze ca mostră a gândirii sale; contextul acesta favorizează răspândirea unor preconcepții despre vot și democrație per se: de exemplu, am auzit recent un candidat care afirma că dezbaterile în prezența unor contracandidați cu scor mult mai mic în sondaje pot face rău democrației deoarece timpul ar trebui utilizat pentru a rupe din electoratul principalilor oponenți (logica în cauză se poate dovedi pernicioasă);

 

(3) programele de campanie sunt publicate foarte târziu, iar ele pot fi caracterizate adesea în felul următor: superficiale - incomplete - populiste - naționaliste - neconvingătoare - lipsite de viziune - incompatibile cu atribuțiile Președintelui (de obicei unui program i se potrivesc câte două/trei atribute similare, dacă nu chiar toate);

 

(4) mare parte a candidaților nu deține experiență internațională sau aceasta este irelevantă pentru viitoarea funcție; nu au avut contact cu lumea diplomatică, nu știu să negocieze, fac gafe evidente pentru că nu cunosc dosarele de politică externă (nu numai pe cele în care e implicată România; de conduită și cutume diplomatice nici nu mai vorbesc), consideră că România nu poate negocia la nivel internațional pentru că "nu are instrumentele necesare" etc.;

 

(5) candidații omit să aducă în discuție (sau să includă în program) viziunea lor despre sfera apărării și securității naționale; când acestea sunt totuși amintite se utilizează clișee precum "o mai bună cooperarea pe flancul estic al NATO", "creșterea nivelului de încredere la nivel internațional", "România: un partener NATO responsabil" (ceea ce este o eroare majoră); totodată, cele două sfere sunt mereu tratate superficial, iar variatele dimensiuni din care sunt formate au devenit simple anexe sau elemente marginale (de exemplu, un candidat vorbeste - în programul său - pe larg mai întâi despre sport și turism, iar la urmă - cam pe la pagina 72 din 86 - despre parteneriate strategice, politică externă și apărare);

 

(6) candidații se bazează prea mult pe consilieri, iar acest lucru se poate observa cu ușurință din felul (plin de obstinație) în care acționează în campanie: recurg la atacuri de joasă speță, nu se dovedesc flexibili când vine vorba de anumite convingeri (chiar și atunci când nu au dreptate), nu au răspunsuri la întrebări din arii în care "nu și-au făcut temele" consilierii;

 

(7) campania electorală este sezonul "marilor investigații și descoperiri"; este o lege nescrisă: nu dezbaterile sau programele câștigă campanii, ci echipele de campanie care pot scoate la suprafață cât mai multe elemente negative despre contracandidați;

 

(8) prevalează retorica "salvatorului națiunii": dacă nu mă votați pe mine, totul se va duce de râpă.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Articole recente
Please reload

Arhiva D.
Please reload

Tag-uri