• Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2019 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier

Brașov: Județul a fost puternic afectat de inundațiile și ploile abundente din ultima săptămână

July 3, 2018

Photo source: http://www.bizbrasov.ro/

Ploile abundente din ultimele zile au provocat daune la câteva sute de gospodării, au afectat zeci de poduri și podețe, peste 1600 de hectare de teren arabil au fost inundate, iar patru case au fost distruse pe tot cuprinsul Județului Brașov [Sursa 1].

 

În legătură cu aceste evenimente, Inspectorul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Braşov, locotenent-colonel Lucian Marciu, a declarat: „Vorbim despre un bilanţ parţial pentru că situaţia este în dinamică, aşteptăm rapoarte de la localităţile în care au intervenit Serviciile Voluntare de Urgenţă (SVSU) şi localnici, nu personalul ISU. Au fost afectate 163 de gospodării, 141 de beciuri inundate, 104 case afectate, patru case distruse – din care trei la Săcele şi una la Poiana Mărului, toate construite în zone inundabile şi trei anexe distruse la Săcele. De asemenea, au fost afectate 12 poduri, între care cel de la Budila, de cale ferată, şi cel dintre Comăna şi Crihalma, peste râul Olt, şi foarte multe podeţe. Deocamdată vorbim despre 1.600 de ha teren arabil inundate, dar încă nu am primit rapoartele de la toate UAT-urile din judeţ. În momentul de faţă, nu mai avem personal care să intervină decât punctual, în anumite zone, mai puţin afectate sau nu foarte afectate.”

 

Pe perioada inundațiilor și a codului roșu de ploi abundente autoritățile au intervenit „cu 49 de mijloace şi peste 500 de cadre ale ISU, care au fost sprijinite de efective de jandarmi şi poliţişti” [Sursa 1].

 

Apele care au distrus podul de pe DJ 104K, ce făcea legătura între localitățile Crihalma şi Comăna de Jos, obligă aproximativ 10 000 de oameni din zonă să facă un ocol de 30 de km cu mașina [Sursa 2].

 

Conform Sursei 2 aflăm că „după evenimentul similar din luna martie, când podul a fost afectat serios de ape, tot după un cod roşu, Consiliul Judeţean a comandat de urgenţă un studiu de fezabilitate pentru acest pod, iar la sfîrşitul lunii mai a fost aprobat documentul, împreună cu indicatorii tehnico-economici. Documentele au fost transmise către Guvern, pentru o decizie în ceea ce priveşte modul de finanţare a acestor lucrări, estimate la 19 milioane de lei, fără TVA. Conform studiului de fezabilitate, în luna mai, soluţia mai bună era, în cazul acestui pod, construirea unui obiectiv nou, decît repararea celui lovit de ape - variantă de lucru luată de asemenea în calcul.”

 

Tot din aceeași sursă aflăm: „conform studiului de fezabilitate, noul pod care să lege Crihalma de Comăna de Jos ar trebui să fie din beton, nu cu structură de lemn, ca precedentul, şi să fie construit în aşa fel încît să permită circulaţia cu o viteză de maximum 60 km/h. Conform studiului, podul respectiv ar avea o lungime de 86,6 metri şi rampe de 640 de metri. Partea carosabilă de pe pod este prevăzută la 7,8 metri, iar pe rampe, şase metri. Valoarea investiţiei este estimată la 22,530 de milioane de lei, cu TVA inclus (19 milioane lei fără TVA), iar lucrările ar trebui să fie realizate în 15 luni, din care 12 sînt destinate efectiv construcţiei, iar trei, proiectării. Plata lucrărilor este prevăzută eşalonat, respectiv 11,500 milioane lei fără TVA în primul an şi 7,455 milioane lei lei în cel de-al doilea an, după cum se arată în documentaţia Hotărîrii de Consiliu Judeţean aprobată la nivelul judeţului Braşov.”

 

Consiliul Județean Brașov a solicitat finanțarea pentru podul care a fost distrus pe data de 3 iulie a. c. încă din luna martie, dar Guvernul nu a oferit un răspuns punctual refritor la acest proiect. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Brașov, Adrian Gabor, a declarat despre proiectul tehnic aferent studiului de fezabilitate: „Proiectul tehnic este în etapa în care trebuie să obţină un aviz de la Apele Olt. Noi am transmis proiectul la Guvern şi aşteptăm să vedem cum vom continua punerea lui în aplicare“ [Sursa 2].

 

Cu alte cuvinte, Consiliul Județean ia în calcul posibilitatea ca investiția să fie făcută din fonduri proprii (iar apoi să obțină banii de la Guvern), dar ar dori ca ajutorul să vină de la București, prin intermediul Companiei Naționale de Investiții. Ultimul scenariu necesită ca podul să fie trecut în administrația CNI printr-o Hotărâre de Guvern. Totodată, mai există varianta acordării unui contract de execuție prin procedura atribuirii directe care poate fi invocată în situații de urgență (de exemplu, când survin daune în urma unei calamități naturale).

 

În ciuda acestor observații, autoritățile locale și centrale ar trebui să intervină cât mai curând pentru a remedia problemele de infrastructură care afectează mii de oameni.


În legătură cu podul feroviar de la Budila, Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat: „„În legătură cu podul care s-a dărîmat, trebuie să vă spun că el era sub mo-nitorizare. Traversarea trenului s-a făcut cu pilotaj, iar apoi, după trecerea acestui tren, au fost instituite măsuri de restricţionare a traficului. Acel sector de cale ferată făcea parte dintr-o zonă neinteroperabilă, nu era în mod direct în responsabilitatea CFR Infrastructură. Dar cu toate acestea, cei de la CFR Infrastructură au ţinut în permanenţă legătura cu operatorul privat care are în concesiune acel sector. Va trebui să avem o evaluare, este vorba şi de condiţii contractuale privind exploatarea acestui segment de cale ferată şi să găsim soluţia pentru a repune în circulaţie acel tren sau măcar pentru a reface o legatură de transport între localităţile izolate azi” - Sursa 2.

 

Întrebat cine ar fi fost responsabil dacă se petrecea o tragedie în cazul podului feroviar de la Budila, Lucian Șova a răspuns „strict juridic răspundea cel care avea-n administrare acest sector, dar niciodată nu am privit aşa lucrurile. Întotdeauna la nivelul companiei şi al ministerului, tot ce ţine de responsabilităţi, dacă nu neapărat legale, unele chiar morale le tratam cu maximă atenţie. Acea traversare a fost făcută sub pilotaj, iar apoi s-a luat decizia instituirii restricţiei, pentru că la cîteva ore urma alt tren. Sigur că a existat un risc, dar acest risc la momentul cînd s-a făcut traversarea nu a fost evaluat ca fiind iminent.”

Bibliografie:​

 

Sursa 1

Biz Brașov, Trei case din Săcele și una din Poiana Mărului, distruse de inundațiile din weekend. 12 poduri și podețe, rupte de ape, [Online] Disponibil la: http://www.bizbrasov.ro/2018/07/03/trei-case-din-sacele-si-una-din-poiana-marului-distruse-de-inundatiile-din-weekend-12-poduri-si-podete-rupte-de-ape/ [Accesat la 02.07.2018]

 

Sursa 2

Monitorul expres, Încă un pod din judeţul Braşov, măturat de ape, [Online] Disponibil la: http://www.monitorulexpres.ro/?mod=monitorulexpres&p=eveniment&s_id=183175&Pagube-dupa-Codul-rosu-Inca-un-pod-din-judetul-Brasov-maturat-de-ape [Accesat la 03.07.2018]

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Articole recente
Please reload

Arhiva D.
Please reload

Tag-uri