• Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2019 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier

Candidatul X

May 13, 2018

Sursă foto: https://twitter.com/candidatex1

În siajul articolului meu anterior, în care am identificat și descris caracteristicile câtorva clase sociale și generații care au trăit/trăiesc în comunism și post-comunism, voi continua să identific profilul candidatului potrivit pentru a le reprezenta pe fiecare dintre acestea la prezidențialele din 2019:

 

1. Generația bătrână care a acumulat frustrări economice, sociale, politice, culturale etc. - pentru ei este potrivit orice candidat cu iz naționalist, de tipul carpetei cu Aladin de pe peretele bunicii, cu miros ''stătut'' de cufăr de zestre, mucegai din care eventual să iasă fulgii de pernă cu o efervescență populistă. Acesta trebuie să integreze neapărat pe unul dintre nivelele discursului sau, ''ura'', ''frica'' și creșterea excesivă a pensiilor sau reducerea prețului la medicamente ca lianți și elemente mobilizatoare pentru voting & engagement.

 

2. Generația care avea aprox. 20-30 de ani la revoluție și ai cărei membri au trăit în ambele regimuri, putând să le compare:

 

2. A cei pe care revoluția i-a bulversat, neînțelegând nimic nici din ce s-a întâmplat atunci, nici din ce se întâmplă acum - ei sunt categoria turmentata a societatii, nascuti dintr-un embrion caragielian care ar fi in stare sa voteze cu oricine, oricand, in functie de imbold. Logica actiunii e irelevanta pentru aceasta categorie. Just vote/don't vote and say more/no more!

 

2B. Cei care au înțeles comunismul, nu au avut curajul să îl condamne și s-au adaptat "cum au putut" pieței libere și democrației - aceștia sunt conservatorii care vor vota în continuare cu candidatul de care vor fi siguri/aproape siguri că nu le va destabiliza liniștea și securitatea economică locală/regională. Pentru ei nu e relevant viitorul președinte, ci primarul care este mini-președintele de pe feuda locală. Nu îl deranjezi, nu te deranjează, as simple as that.

 

3. Generația tânără (cei născuți la începutul anilor '90):

 

3A. "Generația salvare" - l-ar vota fie pe Cioloș, fie pe Nicușor Dan, fie pe Sebastian Burduja (evident când vor avea vârsta de vot), acest profil de candidat putând fi votat și de cei din categoria 2B. care vor intenționa să se reabiliteze.

 

3B. "Generația nu-mi pasă" - cel mai probabil nu vor vota, ci vor merge să vadă reluările de la finala Uefa League/Champions League din luna mai a ultimilor ani sau se vor uita la anime-uri și poate i-ar atrage dacă ar candida Sofia.

 

3C. "Generația plm sau muci, harfe și șmecherie" - aici discuția este amplă, dar voi încerca să simplific pe cât de mult posibil. Această categorie este segmentată intelectual, economic, religios, cultural, în termeni de dorințe și așteptări. Candidatul ideal aici poate fi atât Arsenie Boca, un logofăt de tăina, Tataie de la BUG Mafia, Florin Salam, Izabela, cât și Sandu Ciorbă, Gianluca Vacchi, Papahagi, Mara Mareș, Teodor Baconschi și, nu în ultimul rand, regele Hagi.

Concluzie după pamflet

În locul problematicii filozofice plecată din rădăcini profunde de afectivitate și dintr-o efervescență a creativității, ni se înfățișează tot mai des, aproape ca un absolutism scandalos, alternativa politică și socială a stângii sau a dreptei, cerându-ți să te integrezi integral uneia sau celeilalte; deci ce alegi, spiritual sau politic? 


Dar atunci când nu crezi în valori, când pui la îndoială totul, când îți este absolut imposibil să spui ce e bine și ce e rău și când ești convins de iraționalitatea organică a vieții, ți se pretinde să crezi într-un fleac de organizație sau să militezi până la sacrificiu pentru un ideal istoric și efemer, când din premisele sceptice și pesimiste nu poți trage alte concluzii despre societate decât cele implicate în premisele și considerațiile metafizice. Câtă naivitate să crezi că imperativul istoriei poate să-ți anuleze o perspectiva antropologică, după care sursa inconsistenței lumii sociale și istorice nu rezidă în insuficiența ca atare a sistemelor ideologice, ci în insuficiența iremediabilă a omului și a vieții.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Articole recente
Please reload

Arhiva D.
Please reload

Tag-uri