• Marco Badea

(Op-ed) Avocatul Vlad-Cristian Soare: STAREA DE RESPONSABILITATE de după 15 Mai

STARE DE URGENȚĂ, STARE DE ALERTĂ SAU STARE DE NIMIC ÎNCEPAND CU 15 MAI? Primesc multe întrebări legate de finalizarea stării de urgență. Mai concret, sunt întrebat dacă, începand cu 15 mai, va exista o „stare de ceva”.

photo source: Pixabay.com

PLECĂM DE LA CEEA CE ȘTIM:

Există un cadru normativ prin care se poate institui starea de alertă și anume OUG 21/2004. Însă, acest OUG este contestat la CCR de Avocatul Poporului și cel mai probabil va fi declarat neconstituțional. Este o jurisprudență a CCR prin care se impune obligația ca restrângerea drepturilor să fie dispusă numai prin lege, ca act al Parlamentului (jurisprudență cu care, în ceea ce mă privește, nu sunt de acord, dar intrăm în discuții tehnice).

Din acest motiv, pentru a preîntâmpina o asemenea situație, Guvernul a inițiat un proiect de lege pe care l-a depus în Parlament pentru a se da votul în procedură urgentă, cu scopul de a fi instituita starea de alertă. Din 15 mai nu mai avem stare de urgență. Aceasta nu mai poate fi prelungită, însă poate fi instituită o nouă stare de urgență (revin la subiect).

CÂND INTRĂ CEL MAI REPEDE ÎN VIGOARE LEGEA NOUĂ PRIVIND STAREA DE ALERTĂ?

O lege pentru a intra în vigoare cât mai repede, trebuie să fie adoptată de parlament în procedură urgentă (tot procesul legislativ), nu trebuie să fie sesizată Curtea Constituțională, trebuie să fie promulgată de Președinte și trebuie să treacă trei zile de la momentul publicării în Monitorul Oficial.

Să le luăm pe rând:

Dacă legea ar fi adoptată azi, 12.05, până să fie comunicată Președintelui pentru promulgare, trebuie să fie comunicată Guvernului, Avocatului Poporului și ICCJ, pentru a da posibilitatea acestora să sesizeze CCR. Pot sesiza și Președinții celor două camere, cât și un număr de 25 de senatori sau 50 de deputați, însă lor nu li se mai comunică proiectul adoptat întrucât deja îl cunosc. (art. 15 din Legea 47/1992).

Astfel, până să fie trimisă la promulgare, trec două zile procedurale (12 mai și 13 mai ora 24:00). Dacă nu e sesizată CCR, Legea ajunge cel mai repede pe 14 la Președinte. Dacă nici el nu sesizează CCR și o promulgă imediat, atunci o va trimite spre publicare în Monitorul Oficial, tot pe 14 mai. Din momentul publicării în Monitorul Oficial, trece un alt termen procedural de 3 zile (art. 11 și 12 din Legea 24/2000). Astfel, avem 14, 15 și 16 ora 24:00. După cum vedeți, în cel mai bun caz, AR RĂMÂNE O PERIOADĂ NEACOPERITĂ: pe 15 și pe 16 mai, perioadă în care nu am avea restricții. Dacă este sisizată CCR, perioada neacoperită va fi mult mai mare.

CE ESTE DE FĂCUT?

Există mai multe variante pe care un om de stat responsabil și le asumă cu orice risc.

VARIANTA nr. 1: ⬇️

Se dă o Ordonanță de Urgență care să reglementeze măsurile restrictive și de protecție a populației ce va produce efecte imediat, de la momentul publicării în Monitorul Oficial. Asttfel acoperi cele două zile, iar în cazul sesizării la CCR, acoperi si zilele în care se blochează intrarea în vigoare a legii adoptate de Parlament.

Desigur, vor susține mulți că e neconstituțională, că avem jurisprudența CCR...bla bla bla. Nu e chiar așa. Există o bună parte a doctrinei care susține că se pot restrânge drepturi cu scopul de a proteja, pentru o perioadă temporară, chiar și prin OUG, ca act juridic cu putere egală cu cea a legii. Sunt foarte multe argumente: art. 53 din Constituție are alt scop față de art. 115 alin. 6 din Constituție, oricum OUG-ul trebuie la un moment dat aprobat sau respins prin lege, este o situație temporară urgentă, OUG are aceeași putere juridică cu cea a legii etc.

VARIANTA nr. 2: ⬇️

Se aplică OUG 21/2004 care încă nu a fost declarata de CCR neconstituțională… și chiar dacă ar fi neconstituțională, până la publicarea Deciziei CCR în Monitorul Oficial, acest act normativ va produce efecte juridice. Evident, vor putea fi contestate măsurile, dar până atunci, ai acoperită perioada și poate declara Comitetul National pentru Situații de Urgență, cu acordul Primului-ministru, starea de alertă.

VARIANTA nr. 3: ⬇️

Președintele României instituie o nouă stare de urgență care este supusă aprobării Parlamentului, în termen de 5 zile. Câștigi 5 zile până s-ar pronunța Parlamentul și practic ai acoperită perioada critică.

NU VOI INTRA PE FONDUL ACTULUI NORMATIV PROPUS PENTRU CĂ E JALE….

CONCLUZIONÂND:

Sigur că va fi adoptată și o soluție juridică. Probabil una dintre variantele enumerate. Sigur că vor exista discuții... invariabil se vor naște și efecte juridice, unele mai predictibile, dar și unele total imprevizibile. În schimb, ceea ce este cert dincolo de lege, este faptul că, deși avem parte de o relaxare a măsurilor, fiecare dintre noi trebuie să fie responsabil. Din acest motiv, indiferent că se va numi juridic “stare de alertă” sau domne ferește, o nouă „stare de urgență”, sunt convins că pentru următoarea perioadă, fiecare dintre noi trebuie să își însușească o anume stare de responsabilitate.

RĂSPUNS FINAL: din 15 sigur intrăm în STARE DE RESPONSABILITATE.

Notă de redacție: Vlad-Cristian Soare este avocat și Managing Partner la firma de avocatură Pârgaru, Soare și Asociații


29 afișare
  • Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2020 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier