• Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2020 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier

  • Mohan D. Aurelian

De ce nu aș vota cu următorii candidați la alegerile prezidențiale?

Actualizată în: Ian. 11


De ce nu aș vota cu următorii candidați la alegerile prezidențiale (a nu se înțelege că acești candidați nu posedă și calități sau elemente laudative, dar uneori este bine să evaluăm cele două categorii separat; a nu se înțelege că nu votez deloc):

(1) nu aș vota cu domnul Klaus Iohannis pentru că

(a) nu a respectat mare parte din promisiunile aferente programului prezidențial din 2014 (Sursa 1; pagina 11 - modernizarea României, schimbarea nivelului de trai, reforma serviciilor publice etc.; nu au putut fi respectate pentru că erau „misiuni” ce se aflau în afara sferei de atribuții a Președintelui României); programul România Educată a fost lansat prea târziu și aș fi dorit să văd demersuri similare și în cazul celorlalte 10 teme majore ale programului său;

(b) pentru că de multe ori a intervenit tardiv, nu a intervenit deloc, sau a făcut-o disproporționat în ceea ce privește anumite dezbateri publice și chestiuni de maximă relevanță pentru societatea românească (a se analiza situațiile în care opinia publică aștepta zile întregi o reacție din partea administrației prezidențiale; aceste hiatusuri la nivel de prezență în spațiul public au creat electoratului impresia de abulie sau apatie);

(c) pentru că uneori a avut derapaje în conduita sa prezidențială (de exemplu, scena de pe aeroportul din Paris cu aruncarea paltonului pe limuzină - Sursa 2; chiar dacă a fost o gafă a protocolului francez, Președintele nu ar fi trebuit să reacționeze impulsiv);

(d) nu consider că demararea Referendumului pentru Justiție era necesară: a reprezentat mai mult un instrument politic (extrem de costisitor) pentru el și PNL, decât un element care să aducă schimbări la nivel de acte normative sau beneficii reale;

(e) sunt nemulțumit de activitatea sa pe plan extern; a avut 25 de vizite bilaterale în străinătate, a găzduit 40 de omologi sau prim-miniștri la Palatul Cotroceni (Sursa 3) și a participat la numeroae negocieri și/sau întâlniri în cadrul instituțial al U.E., însă puține lucruri memorabile s-au conturat sub forma unor beneficii de ordin strategic, iar realizările ce pot fi aduse în prim-plan au avut loc, cu precădere, doar în ultimele 18 luni ale mandatului; exempli gratia, este vorba de un posibil Parteneriat Strategic bilateral cu Japonia (avem puține elemente concrete care să treacă dincolo de discursurile diplomatice standard) care va fi demarat în 2021, activitatea și negocierile aferente summitului de la Sibiu (Sursa 5), lobby-ul în favoarea doamnei L.C. Kovesi (este greu de determinat care a fost contribuția sa concretă în susținerea primită de fostul procuror-șef al DNA), declarația comună cu Președintele SUA (Sursa 6), o promisiune de intensificare a dialogului și cooperării cu state precum Letonia - Belgia - Finlanda, organizarea Summitul Inițiativei celor Trei Mări la București (puține proiecte concrete conturate), și laude din partea unor lideri europeni pentru demersurile sale din aria statului de drept;

(f) planul de campanie este neconvingător și incomplet: sferele securității și apărării naționale sunt tratate supericial.

Referitor la (e): pe plan extern mi-aș fi dorit să fie mult mai implicat în ceea ce privește candidatura României pentru un loc de membru nepermanent în Consiliul de Securitate al ONU, să se implice serios în principalele dosare de la nivel internațional, să cristalizeze parteneriate și proiecte specifice cu țări din regiune, să ajute la creșterea soft power-ului românesc în regiune (prin valorificarea I3M), să fie implicat pe toată durata mandatului în demersurile României din Republica Moldova, să ajute la intensificarea prezenței românești în organizațiile internaționale și interguvernamentale (de exemplu, la ONU) și multe altele.

(2) nu aș vota cu doamna Viorica Dăncilă pentru că

(a) a dovedit că nu are capacitatea să reprezinte România la nivel internațional: parcursul său de politică externă este dezastruos; nu cunoaște (și nici nu se poate adapta cu ușurință la medii internaționale chiar dacă a stat 9 ani la Bruxelles - Sursa 7) principalele dosare de politică externă, nu este capabilă să negocieze cu omologii săi, nu posedă o minimă înțelegere a conceptelor de ordin geopolitic, consider că 2/3 din eșecurile României pe plan extern s-au datorat numirii unui Ministru de Externe lipsit de viziune;

(b) 3/4 din mandatul său au fost sub auspiciile domnului L. Dragnea; a demonstrat că este extrem de loială rețelelor clientelare din PSD și, implicit, „planului de guvernare” conturat de indivizi precum E. Teodorovici, D. Vâlcov etc.;

(c) a fost principalul canal de propagare al și complice la numeroasele atacuri anti-democratice realizate de membri ai guvernului sau apropiați ai conducerii PSD;

(d) nu a pedepsit derapajele (limbaj indecent, jigniri, amenințări etc.) colegilor din PSD;

(e) lista poate continua.

(3) nu aș vota cu domnul Dan Barna pentru că

(a) este lipsit de experiența internațională de care are nevoie un președinte, nu cunoaște dosarele de politică externă, nu a avut contact cu lumea diplomatică și este lipsit de viziune în domeniu; să vă zic și de ce cred asta: acum câteva zile, în cadrul unei conferințe cu studenții de la FSP, l-am întrebat ce ar fi făcut, din postura de președinte, pentru a ajuta România să obțină voturi pe parcursul candidaturii din Consiliul de Securitate al ONU (cea mai importantă poziție pe care o poate ocupa un stat într-o organizație interguvernamentală, care, dacă este bine valorificată, poate aduce beneficii majore țării în cauză și la un deceniu după terminarea mandatului), iar el mi-a răspuns printr-o comparație: (parafrază) e ca atunci când tata varsă găleata cu lapte și o întrebi pe mama ce ar face; apoi a confirmat „că nu știu ce aș fi făcut” și „la nivel internațional un stat ca România nu are prea multe instrumente de negociere” (greșit!! Dovada constă în faptul că Estonia - contracandidata noastră - a avut instrumentele necesare); cu tot respectul, dar politica externă a României nu este o „găleată cu lapte”;

(b) programul său prezidențial (Sursa 8) împărtășește aceleași neajunsuri precum cel al domnului K. Iohannis (neconvingător, incomplet) și aduce în prim-plan nu numai elemente care sunt responsabilitatea exclusivă a guvernului, ci și elemente populiste (precum referendum pentru dizolvarea Parlamentului) care pot afecta în mod negativ sistemul de „checks and balances” prevăzut în constituție; totodată, 3 tematici ies în evidență: modificarea Constituției României, politică externă, sfera apărării și siguranței naționale; nici măcăr una dintre aceste dimensiuni nu este tratată cu un grad mediu sau ridicat de specificitate (deși sunt cele mai importante pentru un președinte), cu precizări concrete de proiecte / strategii complete / modificări (și modul în care se vor realiza), iar elementele incluse în categoriile respective pot fi asimilate, mai degrabă, unor principii generale;

(c) pe alocuri, atât în perioada de precampanie, cât și în campania electorală, domnul D. Barna a părut total nepregătit sau prea puțin pregătit pentru a răspunde unor întrebări ușor de intuit de către echipa sa de consilieri (Sursa 9); id est, nu a demonstrat de ce reprezintă o variantă mai bună decât actualul președinte și când este întrebat de eventualul său mandat de președinte aduce în discuție proiecte care se înscriu în lista de atribuții a guvernului;

(d) nu sunt sigur că acesta înțelege pe deplin mecanismele unei democrații consolidate (sau dacă le înțelege, la nivel retoric, nu reușește să transmită corect mesajul): tot în cadrul conferinței menționate mai sus a afirmat că (parafrază) „dezbaterile cu candidați care au un scor mai mic în sondaje pot face rău democrației ... dezbaterile care contează sunt doar între cei mai bine cotați candidați”; abordarea în cauză este pernicioasă: electoratul ar trebui să vadă cum se descurcă toți candidații în dezbateri publice când sunt puși să discute despre teme incomode;

(e) din postura de președinte al USR nu deține o strategie prin care formațiunea sa ar putea evita o evoluție similară partidelor tradiționale: cum va combate el tendința de a se forma rețele clientelare/de patronaj în structurile partidului? (pentru că democrația intrapartinică se poate dovedi adesea contrată intereselor elitei partinice); tot în cadrul conferinței respective, mi-a confirmat că nu știe cum se pot contracara aceste tendințe;

(4) nu aș vota cu domnul Theodor Paleologu pentru că

(a) propune o reformă constituțională relativ inconsistentă (Sursa 10) - modificările în cauză ar necesita o coordonare interpartinică pe care domnul Paleologu nu ne spune cum o va genera (cu ajutorul domnului Băsescu?); reforma respectivă va gravita în jurul unei dezbateri despre forma de guvernământ - consider că republica semiprezidenbțială nu trebuie înlocuită, măsurile propuse de Th. P. fiind relativ generale și nu detaliază ce mecanisme noi ar putea fi incluse în Constituție pentru a atinge dezideratele din programul său; totodată el militează pentru un parlament unicameral (Sursa 11) - nu cred că, în momentul actual, această schimbare ar facilita o procedură legislativă mai eficientă;

(b) pentru că s-a asociat cu PMP; chiar dacă nu este membru al partidului, faptul că a apelat la ajutorul domnului T. Băsescu (un personaj nefrecventabil al politicii românești) pentru a își contura o campanie electorală mă face să cred, că pe parcursul mandatului de președinte, ar fi tentat să contribuie la „jocurile politice” ale PMP (nu ne spune că nu se va lăsa atras de această posibilitate);

(c) gândirea sa este de sorginte conservatoare și, chiar dacă, respectul meu pentru conservatori este unul ridicat, nu sunt de acord cu domnul Paleologu pe o serie de tematici esențiale pentru societatea românească: rolul bisericii în cadrul statului, drepturile homosexualilor (a se vedea Sursa 13), apologia monarhiei și serviciul militar obligatoriu (Sursa 12); id est, consider că progresul României pe mai multe dimensiuni (strict cele menționate anterior), regăsit în viziunea candidatului, ar fi într-un puternic contrast cu ceea ce are nevoie țara acum;

(5) nu aș vota cu domnul Mircea Diaconu pentru că

(a) este susținut de ALDE și PRO România: două formațiuni politice care abundă în personaje nefrecventabile precum V. Ponta sau C. P. Tăriceanu; problema este similară cu cea menționată la punctul 4;

(b) activitatea sa ca europarlamentar este marcată de loialitatea față de retorica și măsurile promovate la nivelul PE de către eurodeputații PSD-ALDE (Sursa 15); pot afirma că el este un complice la numeroasele atacuri anti-democratice realizate de membri ai guvernului sau apropiați ai conducerii PSD;

(c) programul său (Sursa 16) este plin de retorică naționalistă („românism”), îndemnuri patriotarde, și principii prezentate la nivel general, fără fundamentale; totodată, este greu de uitat impulsul său antieuropean.

Urmează o postare (partea a II-a) despre restul candidaților.

Surse:

Sursa 1 https://www.presidency.ro/…/userfi…/Program-prezidential.pdf

Sursa 2 https://www.hotnews.ro/stiri-esential-19340570-mic-incident-protocol-aterizarea-presedintelui-klaus-iohannis-aterizarea-paris.html

Sursa 3 https://www.libertatea.ro/stiri/cine-este-klaus-iohannis-candidat-la-alegerile-prezidentiale-2778273

Sursa 4 https://www.caleaeuropeana.ro/?s=klaus

https://www.caleaeuropeana.ro/klaus-iohannis-si-shinzo-abe-anunt-de-la-tokyo-parteneriatul-strategic-dintre-romania-si-japonia-va-fi-lansat-in-2021-la-100-de-ani-de-la-stabilirea-relatiilor-diplomatice

https://www.caleaeuropeana.ro/fostul-presedinte-al-parlamentului-european-antonio-tajani-mesaj-de-sustinere-pentru-klaus-iohannis-sunt-sigur-ca-multi-romani-care-locuiesc-in-italia-il-vor-vota-pe-prietenul-meu

Sursa 5 https://www.consilium.europa.eu/ro/meetings/european-council/2019/05/09

Sursa 6 https://www.dw.com/ro/ce-contine-declaratia-comuna-semnata-de-iohannis-si-trump-subliniem-opozitia-noastra-fata-de-nord-stream-2/a-50106399

Sursa 7 https://www.mediafax.ro/politic/cele-40-de-gafe-de-exprimare-punct-cu-punct-din-mandatul-vioricai-dancila-un-altfel-de-bilant-facut-de-un-liberal-premierului-psd-alde-17368864

Sursa 8 https://www.danbarnapresedinte.ro/zece_proiecte_pentru_romania

Sursa 9 https://www.youtube.com/watch?v=7cl7S-qnNpY

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/gafa-lui-dan-barna-la-motru-le-a-spus-oamenilor-ca-sprijina-tehnologiile-care-ii-vor-lasa-fara-locuri-de-munca-pe-mineri-1188550

Sursa 10 https://pmponline.ro/paleologu-presedinte

Sursa 11 https://romania.europalibera.org/a/theodor-paleologu-un-monarhist-care-candideaza-la-functia-de-presedinte-al-rom%C3%A2niei/30242890.html

Sursa 12 http://epochtimes-romania.com/news/paleologu-analfabetismul-si-disciplina-minimala-in-romania-ar-putea-fi-corectate-printr-un-serviciu-militar-civic---293763

Sursa 13 https://www.b1.ro/stiri/politica/homosexualitate-biserica-ce-crede-theodor-paleologu-pmp-casatorii-adoptii-gay-finantarea-publica-cultelor-video-295637.html

Sursa 14 https://www.libertatea.ro/stiri/cine-este-mircea-diaconu-candidat-la-alegerile-prezidentiale-2779255

Sursa 15 https://term8.votewatch.eu/en/term8-mircea-diaconu-2.html

Sursa 16 https://mirceadiaconu.ro/

#Stiri #Romania #General #Politica #Discurs #Leadership

47 afișare