• Andrada Axînia

#foaiagoală, o forma pașnică de protest


Photo source: digi24.ro

În urmă cu două săptămâni, membrii Consiliului Național al Elevilor au ales să își exercite dreptul la protest, garantat prin Statutul Elevului [Sursa 1], îndemnându-i pe toți cei care vor participa la Simularea Evaluării Naționale sau a Bacalaureatului și care sunt nemulțumiți de examenele naționale și cunoștințele pe care acestea le verifică să lase foaia goală.

Reprezentanții CNE susțin că doresc să fie luați în serios și să nu mai fie ” părtași la acest experiment” [Sursa 2] , adică noile modificări realizate de către Ministerul Educației, și anume introducerea întrebărilor cu alegere multiplă, dar și creșterea ponderii itemilor de tip obiectiv de la 30% la 40% [Sursa 3]. Consider că schimbările atât de frecvente nu sunt benefice elevilor, în special din cauza faptului că nici ei și nici profesorii nu au fost consultați anterior.

Problemele sistemului de evaluare sunt multiple. Printre acestea se numără faptul că nu se încurajează citirea romanelor din bibliografia pentru bacalaureat și interpretarea acestora, ci dezvolvarea capacității de a memora și reproduce eseuri dictate de profesori sau inspirate din cărți de specialitate. În ceea ce privește subiectele la materiile ce țin de latura reală, situația este aceeași. Există anumite tipuri de probleme care apar în subiectele din fiecare an. Prin urmare, examenul nu verifică aptitudinea unui elev de a rezolva probleme, ci priceperea sa în a memora pașii necesari pentru a ajunge la rezultatul corect.

În articolul „De la #foaiagoală se poate ajunge la o #mintegoală” [Sursa 4] se prezintă ideea conform căreia inițiativa CNE nu „va genera progresul pe care toți ni-l dorim”. Este foarte probabil ca aceasta să nu producă schimbări în viitorul apropiat, însă cu siguranță a atras atenția reprezentanților Ministerului Educației cu privire la modul în care elevii sunt afectați de deciziile lor.

O altă problemă adusă în discuție în același articol este imporanța memorării pentru dezvoltarea individului, criticând afirmația reprezentanților CNE: „ Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele.” [Sursa 2]. În opinia mea, această afirmație nu sugerează neimportanța deținerii unor anumite cunoștințe, ci mai degrabă necesitatea coexistenței celor doua valori.

Este de admirat atitudinea celor din CNE și a tuturor celor care s-au alăturat protestului, deoarece fiecare dintre noi ar trebui să își cunoască drepturile și să se afirme atunci când nu îi sunt respectate.

Bibliografie:

Sursa 1 Ministerul Educației Naționale, Statutul elevului, [Online] Disponibil la: https://www.edu.ro/sites/default/files/OM_4742_10.08.2016-Statut_elevi_2016_1.pdf, [Accesat la 26.03.2019]

Sursa 2 CNE, De ce dăm #foaiagoală?, [Online] Disponibil la: http://bit.ly/foaiagoala2, [Accesat la 26.03.2019]

Sursa 3

Digi24, Schimbări la Bacalaureat și la Evaluarea Națională. Cum este justificată decizia, [Online] Disponibil la: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/schimbari-la-bacalaureat-si-la-evaluarea-nationala-cum-este-justificata-decizia-1023922, [Accesat la 26.03.2019]

Sursa 4

Dialectica, Opinii - De la #foaiagoală se poate ajunge la o #mintegoală, [Online] Disponibil la: https://www.dialectica.ro/single-post/2019/03/22/De-la-foaiagoala-se-poate-ajunge-la-o-mintegoala, [Accesat la 26.03.2019]

#Stiri #Opinii #Cunoastere #General #Romania

8 afișare
  • Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2020 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier