• Mohan D. Aurelian

Cambridge Analytica & Facebook


Photo source: www.stabroeknews.com

Acest articol are ca scop evaluarea implicațiilor pe care scandalul Cambridge Analytica le generează în ceea ce privește modul în care ne petrecem timpul online. In extenso, evenimentul care ne-a demonstrat cât de ușor pot fi colectate și utilizate informațiile personale ale utilizatorilor are un efect major asupra felului în care ne raportăm la confidențialitatea datelor (în engleză, data privacy).

Înainte de a prezenta cum a utilizat Cambridge Analytica datele colectate de pe rețeaua de socializare denumită Facebook, menționăm că: (1) informații despre ceea ce astăzi mass-media europeană și cea de peste ocean consideră a fi evenimente de mare importanță - precum utilizarea Twitter, Facebook etc. pentru a influența scrutinele electorale din diverse regiuni ale lumii, colectarea abuzivă de date și construirea unor strategii de marketing cu ajutorul acestora - erau deja disponibile de foarte mult timp; exempli gratia, Bloomberg scria, în martie 2016, un articol despre Andrés Sepúlveda, specialist în falsificarea alegerilor, ce a participat la influențarea prin metode ilegale a alegătorilor din întreaga America Latină [Sursa 1]; chiar el avertiza că alegerile prezidențiale din S.U.A. (2016) vor fi ținta unor atacuri și influențe rusești; (2) implicarea statelor in alegerile din alte țări poate fi considerată o „tradiție” a cărei origine se suprapune cu cea a scrutinelor electorale; chiar S.U.A. este renumită pentru modul în care a influențat rezultatul a miriade de competiții electorale [Sursa 2]; (3) ar fi o mare naivitate să considerăm că noile descoperiri tehnologice nu au fost utilizate (sau că nu vor fi utilizate deloc) în demersuri de spionaj/contraspionaj sau de fraudare/influențare a alegerilor; (4) este surprinzător faptul că CEO-ul și fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a declarat într-un interviu pentru CNN că este suprins de modul în care platforma sa este utilizată [M.Z.: „Dacă mi-ați fi spus în 2004 ... că mare parte din responsabilitatea mea va fi să protejez integritatea scrutinelor electorale în fața intervenției altor state nu v-aș fi crezut” ]; afirmăm acestea întrucât coletările masive și ilegale de date prin intermediul Facebook ar fi trebuit prevăzute de un om precum Mark Zuckerberg, iar compania sa ar fi trebuit să se concentreze mai mult pe securitate decât pe moduri inovative de advertising.

Șirul evenimentelor care a condus la scandalul Cambridge Analytica este următorul:

1) Aleksandr Kogan - un cercetător ruso-american care a lucrat la Universitatea Cambridge (UK) - a construit o aplicație pentru Facebook care cuprindea un chestionar (în engleză, quiz), intitulat thisismydigitallife, la care au răspuns aproximativ 270 000 de utilizatori ai rețelei de socializare. El a realizat acest lucru după ce și-a deschis propria companie denumită Global Science Research (GSR) [Sursa 5].

2) Ca orice aplicație pe Facebook, înainte de a fi utilizată, thisismydigitallife a cerut acordul utilizatorilor de a accesa anumite date (precum postările de pe „perete”, lista de prieteni etc.), însă toți cei care și-au oferit consimțământul nu știau că politica de confidențialitate a Facebook va fi încălcată și datele personale vândute. Mai mult decât atât, aplicația în cauză profita de o „portiță” în API-ul Facebook care permitea algoritmului să culeagă informații nu numai de la cei 270 000 de utilizatori care au răspuns la întrebări, ci și de la prietenii acestora. Prin acest mecanism Kogan a colectat datele personale a peste 50 de milioane de utilizatori ai Facebook [ulterior publicării acestui articol, Facebook a publicat date conform cărora 87 de milioane de utilizatori au fost afectați de acest demers ilegal de colectare de date - Sursa din erată].

3) În scurt timp Kogan a fost angajat de Strategic Communications Laboratories (SCL), o firmă din Regatul Unit. El a împărtășit datele personale ale celor 50 de milioane de americani cu SCL și cu filiala acesteia din S.U.A., denumită Cambridge Analytica.

Cambridge Analytica a fost creată la propunerea lui Steve Bannon, care a cerut finanțare de la Robert Mercer (specialist în IT și om de afaceri conservator ce a sponsorizat campania electorală din 2016 a lui Donald Trump, compania de știri - fabrică de fake news - Breitbart News și a oferit servicii de analiză a datelor lui Nigel Farage, implicit, campaniei pro-Brexit) și fiica sa Rebeka Mercer. Bannon a ocupat funcție de vicepreședinte al Cambridge Analytica, iar apoi a devenit consilier principal al lui Trump, facilitând în cele din urmă angajarea Cambridge Analytica pentru servicii de consultanță politică în cadrul campaniei electorale din 2016.

Mai jos aveți o diagramă a prinicpalelor conexiuni dintre „actorii” implicați în acest scandal:

Photo source: https://www.vox.com/policy-and-politics/2018/3/23/17151916/facebook-cambridge-analytica-trump-diagram

4) Numeroase speculații au apărut în mass-media referitoare la impactul pe care compania Cambridge Analytica l-a avut în alegerea lui Donald Trump ca președinte al S.U.A.

Gaby Hinsliff - contributor al The Guardian - a declarat pe această temă: „Modelul de business al Cambridge Analytica este o versiune pe steroizi a metodelor utilizate de partidele politice de ani buni - identificarea potențialilor votanți, construirea unei imagini de ansamblu referitoare la elementele care îi animă, iar apoi construirea unor mesaje în funcție de preferințele diferitelor grupuri de oameni” [Sursa 6: „Cambridge Analytica’s business model is arguably just a supercharged version of something political parties have done for years — identifying potential supporters, compiling detailed pictures of what makes them tick, then tailor-making messages to different groups depending on what they want to hear”].

Christopher Wylie - fost angajat al Cambridge Analytica - care a dezvăluit presei metodele utilizate de compania în cauză a declarat: <<Am utilizat Facebook pentru a colecta datele a milioane de oameni. Am construit modele pentru a exploata ceea ce știam despre ei [utilizatorii de Facebook] și pentru a le scoate la lumină „demonii” >> [Sursa 6: „We exploited Facebook to harvest millions of people’s profiles. And built models to exploit what we knew about them and target their inner demons”]. Din cadrul acestor analize și din corelarea lor cu focus grupuri, compania a ajuns la concluzia că publicul american reacționează bine la politici de politică publică ce predicau construirea unui zid la granița cu Mexicul pentru a opri imigranții, la sloganuri cu tentă rasistă îndreptate împotriva afro-americanilor și la sintagme precum „drenarea mlaștinii” (în engleză, „drain the swamp”, sintagmă ce face referire la eliminarea înțelegerilor ascunse dintre oamenii politici de la Washington).

Mai mult decât atât, Cambridge Analytica ar fi fost angajată să se ocupe de campaniile electorale ale lui Ted Cruz și Ben Carson, servicii pentru care ar fi primit 750 000 $, respectiv 250 000 $ [Sursa 5].

Concluzii și implicații

În mod cert, conducerea Facebook nu a manageriat responsabil problema colectării abuzive de date personale, întrucât există informații despre faptul că rețeaua de socializare cunoștea - încă din 2015 - încălcările repetate ale politicii sale de confidențialitate [Sursa 7].

Concomitent, Facebook nu verifica ÎN NICIUN FEL modul în care dezvoltatorii de aplicații respectau regulile platformei de socializare. Mark Zuckerberg a declarat că a mers pe încredere când a venit vorba de certificarea dezoltatorilor de aplicații în legătură cu modul în care colecgtau, gestionau și analizau datele colectate[Sursa 3]. Identificăm naivitatea cu care până și CEO-ul Facebook aborda problema.

Roger McNamee - mentorul lui Mark Zuckerberg - a avertizat încă din octombrie 2016 de potențialul risc pe care îl generează proasta reglementare și verificare a terțelor persoane care accesează API-ul Facebook [Sursa 5]. Este aproape imposibil de crezut că un om precum Mark Zuckerberg ar fi putut da dovadă de atâtă naivitate când vine vorba de gestioanarea unui volum imens de informații - să fi fost presiunile interne de a crește profiturile companiei de vină pentru aceste „derapaje”? Un fost angajat al Facebook asta sugerează. Sandy Parakilas a declarat că există o colaborare tensionată între experții care se ocupă de confidențialitatea datelor și cei care doresc să sporească veniturile companiei [în engleză, „The people whose job is to protect the user always are fighting an uphill battle against the people whose job is to make money for the company” - Sursa 4].

Până la finalizarea investigațiilor oficiale nu putem emite o evaluare cu un grad ridicat de obiectivitate, însă putem conchide că: (1) arareori putem avea încredere în companii - fie ele și multinaționale- pentru a securiza cu succes datele noastre personale; (2) suntem responsabili pentru website-urile pe care navigăm și pentru aplicațiile/companiile cărora oferim acces nerestricționat la datele personale; (3) ar trebui să limităm nivelul de expunere al datelor personale în lumea virtuală; (4) ar trebui să ne interesăm mai mult despre cum ne putem păstra datele în siguranță și (5) că ar trebui să evităm mentalitatea „nu contează că au datele mele, oricum nu ascund nimic” pentru că tocmai aceasta facilitează abuzurile precum cel al Cambridge Analytica.

Bibliografie:

Sursa 1

Bloomberg, How to Hack an Election, [Online] Disponibil la:

https://www.bloomberg.com/features/2016-how-to-hack-an-election/, [Accesat la 03.04.2018]

Sursa 2

The New York Times, Russia Isn’t the Only One Meddling in Elections. We Do It, Too., [Online] Disponibil la:

https://www.nytimes.com/2018/02/17/sunday-review/russia-isnt-the-only-one-meddling-in-elections-we-do-it-too.html, [Accesat la 04.04.2018]

Sursa 3

CNN Youtube, Mark Zuckerberg: “I’m really sorry that this happened”, [Online] Disponibil la:

https://www.youtube.com/watch?v=xQzS3JnZQZM [Accesat la 04.04.2018]

Sursa 4

VOX, The Facebook and Cambridge Analytica scandal, explained with a simple diagram, [Online] Disponibil la: https://www.vox.com/policy-and-politics/2018/3/23/17151916/facebook-cambridge-analytica-trump-diagram [Accesat la 04.04.2018]

Sursa 5

Forbes, Here's What's Amazing About The Facebook Cambridge Analytica Story, [Online] Disponibil la:

https://www.forbes.com/sites/jodywestby/2018/03/27/what-is-amazing-about-the-facebook-cambridge-analytica-story/#63ecce277d34 [Accesat la 04.04.2018]

Sursa 6

The Washinton Post, The scary truth that Cambridge Analytica understands, [Online] Disponibil la:

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2018/03/22/the-scary-truth-that-cambridge-analytica-understands/?utm_term=.8ee59c4f8c4f

[Accesat la 04.04.2018]

Sursa 7

The Guardian, The Cambridge Analytica files: the story so far, [Online] Disponibil la:

https://www.theguardian.com/news/2018/mar/26/the-cambridge-analytica-files-the-story-so-far

[Accesat la 04.04.2018]

Erată - am modificat numărul de conturi afectate de scandalul în cauză, de la 50 de milioane s-a ajuns la 87 de milioane de conturi Facebook, conform Reuters [a se analiza acest articol].

#Stiri #Cunoastere #General #Special

0 afișare
  • Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2020 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier