• Marco Badea

16 ani de Facebook - idiotul satului e mai conectat ca oricând

Ieri a fost 4 februarie 2020, astfel, s-au împlinit 16 ani de când la 4 februaire 2004, Mark Zuckerberg a lansat cea mai populară rețea de socializare: Facebook! Cu o investiţie de 19.000 de dolari, rețeaua a fost creată iniţial cu un scop social cu circuit închis pentru studenţii universităţii Harvard, din Statele Unite, sub denumirea de „thefacebook.com”, fiind extinsă apoi angajaţilor unor companii ca Apple şi Microsoft. Ântre timp, facebook a devenit foarte popular dar și controversat, platforma fiind interzisă în câteva țări din Orientul Mijlociu. Cu ocazia acestei aniversări, îndrăznesc să spun că ar trebui să renunțăm cât mai mult la superficial și să ne întrebăm cât mai cu sens, la cum a contribuit platforma asta care ne-a contectat pe toți cu toți, la dezvoltarea în bine sau în rău a vieții noastre, a celor din jurul nostru și a contextului în care ne trăim existența cu toții.

photo source: https://fortune.com/2016/11/17/facebook-media-eu/

Deși platforma lui Mark Zuckerberg ne-a captat pe deplin și ne-a făcut să petrecem ore bune pe facebook în fiecare zi, făcând viața mai plăcută și mai simplă unora dintre noi, facebook a reușit să provoace, uneori direct, alteori indirect, deficiențe grave privind echilibrul social, democrația erodându-se și devenind astfel al naibii de complicată.

În ultimii ani, facebook a fost parte dintr-un plan de dezvoltare strucutrată și ultra inteligentă a propagandei la nivel global, iar scandaul #CambridgeAnalytica a arătat că social media nu e chiar câmpul cu flori pe care ni-l imaginam în anii 2008-2009. Iar în ceea ce privește facebook, bunele intenții, s-a demonstrat de-a lungul ultimilor ani, că nu sunt niciodată suficiente. Practic, dacă vrei să construiești perspective eficiente acolo unde există disfuncționalități, trebuie să mânuiești același bisturiu, atât cu profesionalism, cât și cu etica.

Dincolo de formă, dacă privim fondul a tot ceea ce înseamnă azi #FACEBOOK, vom putea observa conceptul de misionarism la care a ajuns această platformă, bazându-se în principal pe credința neclintită în decizia privind big data și gândire logică. În acest sens: Data isn't the new oil.💵

În altă ordine de idei, dincolo de globalizarea la care îndeamnă facebook, dincolo de răspândirea cunoșterii și îmbunătățirea vieții oamenilor prin socializare, dincolo de confort și progres, trebuie să ne întrebăm, mai ales azi, la 16 ani distanță de la darea în folosință a uneia dintre cele mai gigantice invenții ale începutului de secol XXI, cum naiba a ajuns una dintre cele mai de succes companii din lume, să găzduiască cele mai abjecte mesaje nationaliste, cele mai urâte forme de ură și segregare și cele mai puternice expuneri propagandistice?🤔

Firește, în timp ce noi postam poze cu pisici, iar facebook devenea tot mai comercială, construidu-se ca unul dintre cele mai puternice business-uri din SUA, cu o puternică strategie de marketing, fără să-și dea seama de impactul și evoluția creației sale, Mark Zuckerberg a ajuns un martor al faptului că platforma sa a devenit incontrolabilă și foarte ușor de deturnat, iar în baza unor astfel de carențe, reușind să profie și să abuzeze electoral, precum s-a întâmplat în cazul BREXIT și alegerea lui Donald Trump, cei pentru care, propaganda, dincolo de job, e și o misiune în care și-au pus credința și resursele.

photo source: https://ismarketforecast.com/facebook-working-on-new-tool-to-let-users-transfer-photos-videos-to-other-online-services/

În sens mai aplicat, după ce m-am documentat în ultimii ani în ceea ce privește tehnologia și evoluția rețelelor sociale, am ajuns la concluzia că #facebook se bazează pe emoție și nu ratează nicio șansă să ni le exploateze.

Eu sunt prezent de vreo 9 ani pe #Facebook, și deși eram vrăjit la început, în timp mi-am dat seama că această platformă este construită să promoveze, în primul rând, reacție, iar extremele au în acest un rol crucial în poveste, generând întotdeauna răspunsuri emoționale, în majoritatea cazurilor, extremizate.

De aceea, încerc pe cât posibil să nu mă gândesc la algoritmii facebook atunci când postez ceva (și postez destul de des😁), fiind totuși conștient de faptul că materialul cel mai controversat o să fie si cel mai viralizat, iar materialele echlibrate și serioase intră într-un con de umbră.

Prieteni, acum la modul cel mai serios vorbeesc, Facebook are prostul obicei să ne închidă într-o bulă și să ne ofere tot mai mult din ceea ce ne interesează și tot mai putin, chiar spre deloc din ceea ce nu urmărim sau nu ține de preocupările noastre. Altfel spus, rețeaua asta socială e gândită spre a accentua confortul de informație, spre a răspândi obiceiurile noastre frecvente de consum, spre a ne face să ne împrietenim cu cei pe care îi plăcem și care ne plac la rândul lor.

Cu alte cuvinte, cred, deși sper să mă înșel, că facebook este ideal pentru emoție si extrem de neprietenos cu rațiunea. În aceste condiții, marea provocare care apare la 16 ani de când Facebook s-a conectat la lume și lumea s-a conectat la Facebook, constă tocmai în a ne deconecta tot mai des de la principiile paupere pe care se bazează activitatea noastră aici.

Oameni buni, ieșiți din propria bulă și cosumați conținut serios, nu doar semi-produse care vă odihnește mintea și vă întărește convingerile. Găsiți conținut bun și pe Facebook. Dar e musai să-l căutați.

Haideți să-l contrazicem pe Umberto Eco și să nu-i mai dăm șansa idiotului satului să mai fie purtător de cuvânt. Vă îndemn să fiți mai atenți la fond, nu la forme, și să încercați, atât cât puteți, să nu legitimați legiunile de imbecili care, pare-se, au pus stăpânire pe online.

20 afișare
  • Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2020 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier