• Alexandru Marin

10 schimbări clare și viitorul (foarte) apropiat

Actualizată în: Apr. 2


Sursă: https://sloanreview.mit.edu/article/planning-for-the-future-of-work/


TASTING MENIU at @future.com


1. Resetarea standardelor personale de fericire

2. Regândirea relațiilor personale

3. Reorganizarea liniilor de venit

4. Restructurarea companiilor

5. Schimbarea accelerată în online

6. Educație continuă într-o lume cu o dinamică accelerată

7. Programe de leadership practic

8. Controlul obiceiurilor și rutinelor zilnice

9. Regândirea impactului asupra planetei

10. Consumul conștient produs de oameni

Interesat fiind de viitor, am ascultat acum două zile interviul pe care Cristian Onețiu i l-a acordat lui George Buhnici în cadrul emisiunii online #IGDLCC (vezi link: https://www.youtube.com/results?search_query=igdlcc). Din multele subiecte interesante abordate, am extras șapte care sunt relevante în vederea schimbărilor care se vor produce accelerat la nivel individual, la nivelul mediului de afaceri și la nivel social, adică pe orizontala și verticala sistemului în care noi toți activăm.


Pe unele care par clișeice - le știm, dar nu ne-am gândit prea mult la ele - doar o să le menționez rapid, pe altele o să le detaliez, iar la finalul articolului, o să vorbesc de alte câteva tendințe facilitate de pandemie (by the way, cred că această criză e cel mai bun lucru care ni se putea întâmpla). Viitorul apropiat devine din ce în ce mai apropiat, iar schimbarea sistemelor, așa cum le știam noi, devine inevitabilă.


Menționez că acest articol este important doar pentru oamenii care sunt dispuși să se schimbe, restul se pot opri din citit la acest paragraf.


1. Resetarea standardelor personale de fericire (not big deal, poate acum când aveți mai mult timp, o să vă luați câteva minute de reflecție despre ce înseamnă banalizata fericire) 2. Regândirea relațiilor personale (dincolo de familie și prieteni, cu cine merită să îmi petrec tipul, să dezvolt afaceri, pe cine pot să mentorez și cine mă poate ajuta să cresc. Noi filtre relaționale se vor dezvolta și vor schimba radical modul în care interacționăm unii cu alții. Privatizarea timpului nostru va fi, cu adevărat, o metodă de dezvoltare după ce, ani la rând l-am cheltuit aiurea.) 3. Reorganizarea liniilor de venit (companii hibride cu mai multe linii de venit. Indivizi care vor lucra la fel ca americanii anilor '70 sau ca freelancerii de astăzi în 3-4 joburi/proiecte simultan.)


Aici putem diferenția între următoarele:


a. Venituri pasive (bani care vin fără ca tu să mai depui efort, din surse pe care ți le-ai seccurizat anterior: investiții la bursă, comisioane, procente din orice tip de vânzări, donații, crowdfunding pentru proiectele tale, subscription la canalele tale etc.)


b. Venituri active (cele pentru care trebuie să depui efort în mod constant).

c. Venituri de tip experiză (dincolo de domeniul tău de activitate principal, mai știi să faci ceva care te ajută să îți transformi un avantaj comparativ în unul competitiv, cu alte cuvinte să te diferețiezi - ex. pe lângă faptul că ești regizor, mai știi să cânți și la pian. Valorificând acet diferențiator, poți obține bani extra în orice perioadă.)


d. Venituri de tip rezerve (acestea sunt, de fapt, banii pe care tu i-ai strâns de-a lungul anilor pentru a-ți asigura o securitate de min. 3 luni ca individ sau de min. 6 luni ca business. Poate suna paradoxal termenul de veni în acest caz, însă pe timp de criză, când cashflow-ul nu este destul de redus, acei bani de cheltuială strânși reprezinta un venit informal).

4. Restructurarea companiilor (subiectul meu preferat pentru că este atât de necesar să se producă schimbările de mai jos, Companiile care nu se vor orienta spre oameni și procese vor cădea în fallacy-ul tehnologiei.)

a. Cheltuieli fixe mici (fără spații de birouri mamut, fără aparatură achiziționată, ci doar închiriață, asigurarea sustenabilității locului de muncă, tranziția către hub-uri etc.).

b. Profit sharing (un indicator comun de evaluare care va menține motivația pe termen lung. Vorbim aici de proiecte cu randamente și randamentele le vor plăti pe toate, randamentul individual sau al echipei, fiind noua monedă de schimbă după ce salariile se vor plafona iar profitul companiei va fi redistribuit, pe bune și în termeni reali, către oamenii care aduc profit. Ai 3000 de lei salariu plafonat, ai avut randament de 7 din 10 în primele 3 luni ale anului, primești încă 4000 de lei pentru fiecare dintre cele trei luni. Ai astfel oportunitatea să nu mai fii angajat și acționar, chiar poți să faci exit din business - dacă se decide asta la nivel organizațional - cu o sumă frumușică pe care nu ai fi reușit să o obții în 2 vieți de muncă normală.)

c. Hybrid work (nu mai închiriem oameni pentru 8h de lucru și spatii de birouri, ci huburi, remote work, telemuncă cu sisteme tehnologice avansate prin care se poate vedea ce faci. Acest nou sistem, se va dovedi sustenabili chiar și în perioade de criză. Va fi un booletproof la valul de mini-crize care vor veni.) 5. Schimbarea accelerată în online (diversificare, variație, ouă împărțite nu în 2, ci în 7-10 coșuri, canale de vânzări diferite, modele de businee diferite) pe următoarele paliere: A. Promovarea și vanzare B. Construirea de comunități C. CSR (nu doar diferentiator unic, beneficiile produsului sau packaging, ci CSR pe bune) "Fiecare cutie pe care o cumperi pune bani într-o cazuă socială." (Agregator de business) Nu mai e loc de mimat CSR-ul. Vom fi mai interesați de circuitul banilor și de return rate-ul acestor bani. Susținem companiile românești. Creăm mai multe conturi colectoare. 6. Educație continuă într-o lume cu o dinamică accelerată (8h = 4h active de livrare + 3h de învățare + 1h de inovare ). Reactualizare. Programe de dezvatare și reinvatare, programe de dezvățare pe baza metodologiei learn - unlearn - relearn (vezi link: https://www.leadermindset.ro/). 7. Programe de leadership practic (revalidare) A. Educare continuă pentru lideri B. Structuri de tipul 3rd party care validează și evaluează liderii Refacem piramida liderilor. Au liderii undă verde pentru a conduce? (Metodologii mai clare) Va apărea o terță parte, un corp de control/audit pentru a-i controla.

8. Controlul obiceiurilor și rutinelor zilnice (Milenialli vor fi cei mai flexibili, vor seta un nou standard pentru angajatorii din viitor. Vor fi sunt cheia dezvoltării. Ce vrei de la mine? Până când? Cât îmi oferi pentru asta? Companiile băbăcioase se vor plânge în continuare că nu știu cum să răspundî la întrebările despre valori, misiune, viziune, CSR ale tinerilor. Construieste acum companii care devin magneți pentru talentel în viitor).


9. Regândirea impactului asupra planetei


Profit min. 15%. Not more. Înainte se investea în companii, în general, pentru rata de creștere, fără a ne gândi cine plătește costurile. Care e amprenta (footrpintul) businessului tău?

În NY/LA se vorbește deja de corectarea indicilor pe bursă cu acest footrpint. Corecția se face în funcție de footprint. Tu poluezi într-o parte, dar cumperi aer de altundeva. Să asigurăm o corecție corectă este cea mai bună metodă. Investitorii vor migra de la companii care au pe plus footrpintul către cele care au unul mic (Investesc în petrol sau în eolian?). Footrpintul va deveni criteriu de evelaure pentru business și economia viitorului. Vom începe să gândim cu 20-30 de ani în avans.

În cât timp îmi scot banii? nu mai e o întrebare viabilă. Facem o tranziție spre regenerabile. Cum mutăm gândirea asta în business? Offset integral la CO2 produs (Microsoft vrea să facă offset istoric - tot CO2 produs de la începuturile companiei). Nu e doar CSR, e investiție în viitor. Toate companiile care au trecut pe regenerabile au ratele de profitabilitate mult mai mari (companiile nu mai vor doar să își răscumpere imaginea, ci vor să fie companii lider). Companiile lider sunt viitorul.


10. Consumul conștient produs de oameni (noi legi pentru companii și campanii de informare pentru consumatori). Cum cream contexte pentru aceste schimbari? Sa creăm clustere între companiile romanești mari (cele străine vor pleca primele cand nu va mai fi profit aici). Alimentele funcționale și suplimentele personalizate vor fi viitorul. Oamenii devin din ce în ce mai interesați de soarta globală a omenirii, nu doar de globalizarea economică (https://www.worldometers.info/). Mulți dintre noi se simt vinovați și știu că au o satre de sănătate fragilă sau comportamente și obiceiuri autodistructive. Chiar dacă recunoaștem sau nu, eram dependenți de un sistem care nu ne mai dădea de mult o gură de aer proaspăt (ex. sistemul medical, bazat doar pe tratamente cu pastile, medici corupți care făceau experimente gratuite pe pacienți și le creau tot felul de dependențe). Eliminarea acestor obiceiuri distructive va fi noul normal.


ÎNAPOI ÎN VIITOR&RĂSPUNSURIDE LA SESIUNEA Q&A

Din seria și altele:


După o criză pică viabilitatea produsului în piață. Trebuie refăcut MVP-ul ca să crești conversiile.


Dupa crize se schimbă, de cele mai multe ori, proprietarii business-urilor (criza este de fapt, o redistribuire a proprietăților tangibile și intangibile, materiale și imateriale din direcția celor care nu mai au modele viabile către cei care au lichidități).

Se pun bazele unor noi comunități de business.


Multe firme fac spin-off.


Gig-off economy at its best.


Payroll.


Suntem foarte mulți și ne dorim foarte multe, vom deveni foarte mulți și ne vom dori ce e necesar și sustenabil.

Ideea de experiență (marketizată atât de mult în ultimii ani) și sofisticare iratională, nesustenabilă nu mai ține (matrix).


Acesta va fi noul normal. Transformăm oportunitatea asta în noul real?


În 20 de ani vom deveni trend-setters sau followers?


Ceea ce par acum idei, mâine vor fi practici.


Piața de rent, piata de (co)-sharing va creste. Investițiile în agricultură vor crește - agribusiness-ul (se vor face din ce în ce mai multe plasamente în agribusiness).


Ce vezi pe stradă reprezintă cererea și oferta. În online ce vezi? (Nu e atât de bine mapată piata).


Nu mai e nevoie de hateri, ci de soluționisti.


Cererea de piață înregistrează un hype pe timp de criză și retailerii își fac stocuri mari.


Trebuie să înțelegem că producția e la talpa sistemului, noi avem însă nevoie de a crește pe treptele superioare.


Mergi și întreabă clientul concret ce vrea.


Exploatează memoria recentă (deschide o firmă de igienizant).


Cine va răspunde la întrebarea cum creăm un produs de acasă? va deveni multimilionar.


Descentralizare a serviciilor customer service, call center, producția individuală care era la o linie, acum se va spargeîn bucățele.


Oportunitate nu oportunism (transformare sustenabilă.)


Sustenability studies

Marea întrebare care se pune este următoarea: facem saltul la mileniul 4 acum sau niciodată? Am așteptat un tren, l-am pierdut și asta e fereasta de oportunitate, shortcutul de acum. După această criză, oamenii se vor întoarce resetați mental și presiunea exercitată de ei va fi mult mai mare; people empowerment at its best.

  • Facebook Dialectica
  • DialecticaTV
  • DialecticaTwitter
  • Black Instagram Icon

©2020 by Dialectica. Powerful independent news & knowledge website. Created & designed by Kronsavier